Hartcoherentie

Hartcoherentie is een wetenschappelijk gefundeerde ademhalingstechniek.
Wetenschappelijk onderzoek leert ons dat ons zenuwstelsel (terug) in balans komt wanneer ons hartritme synchroon verloopt met onze ademhaling. Ons hart geeft dan feedback aan ons brein dat we ons veilig en rustig mogen voelen. Via eenvoudige ademhalingsoefeningen leer je hartcoherentie te bereiken.

 

Effecten van hartcoherentie

  • Verbetering van concentratie en focus
  • Bevordering van innerlijke rust en welbevinden
  • Verbetering van slaapkwaliteit
  • Verbetering van hyperventilatieklachten
  • Bevordering van creatief denken
  • Verhoging van veerkracht
  • Verandering van gedrag en denken
  • Bloeddrukregulerend: daling van (stressgerelateerde) hoge bloeddruk
  • Effect op (stressgerelateerde) hartritmestoornissen
  • Meer weerstand tegen ziekten
  • Beheersing van angsten
  • Regulering van lichaamsgewicht (in geval van emo-eten)

 

Praktisch

Hartcoherentie is een trainingstraject dat uit 4 sessies/stappen bestaat:

Sessie 1: leren bewust ademen
Hoe werkt hartcoherentie? Wat doet stress met mij? Hoe kan ik onthaasten?

Sessie 2: leren ritmisch ademen
Hoe kan ik mezelf in balans brengen met aandacht voor zelfzorg? Hoe kan ik zelfstandig meten of het zenuwstelsel in balans is?

Sessie 3: inzetten van emoties die positief zijn voor het lichaam
Wat is de rol van hormonen en de invloed van emoties? Wat is het effect van positieve gedachten en hoe bouw ik veerkracht op?

Sessie 4: toepassen van hartcoherentie
Tips bij het toepassen van de techniek in het dagelijks leven.

 

Belangrijk om te weten

Bij de start van een hartcoherentietraining kunnen je klachten verergeren. Dit is niet noodzakelijk een slecht teken. Integendeel, door de training krijgt je lichaam de kans om in ‘rustomstandigheden’ stress te ventileren. Dit kan zich uiten door een verergering van de klachten. Als je consequent blijft oefenen, zullen de klachten weer afnemen en uiteindelijk verdwijnen.

Het doel van deze training is niet om de hele dag de focusademhaling te doen. Dit is onmogelijk. (Je doet geen enkele training 24u per dag.)
Het doel is om je mentale veerkracht te vergroten, door 2 tot 3 momenten per dag de hartcoherentie-oefening te doen in rustige omstandigheden.